Навчальний кабінет

Вступ

 

Кабінет української мови – це спеціально обладнаний учбово-методичний центр, оформлений відповідно до вимог наукової організації праці вчителя та учня для забезпечення найвищого рівня викладання шкільного предмета -наукового, естетичного, навчального, методичного та виховного. У кабінеті відбувається залучення учнів до світу філології, виховується любов до рідної мови, формуються критерії сприйняття літературної мови та діалектів.

 

Основна мета створення кабінету полягає у забезпеченні оптимальних умов для організації навчально-виховного процесу, для реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року за № 24 (24-2004-п) та Наказу МОНУ від 20 липня 2004 року № 601.

 

Завданням функціонування навчального кабінету є створення передумов для:

·  організації індивідуального та диференційованого навчання школярів;

·  реалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;

·  організації роботи гуртків та факультативів;

·  проведення  засідань шкільного методичного об'єднання учителів

   української мови та літератури і зарубіжної літератури;

·  індивідуальної підготовки вчителя до занять та підвищення його

   науково-методичного рівня.

 

Мета роботи: забезпечити оптимальні умови для організації навчально-виховного процесу з української мови.

В кабінеті створені передумови для організації індивідуального та диференційованого навчання. В ньому є стенди: «Фонетика», «Лексикологія»,  «Морфологія», «Синтаксис», «Культура мовлення». На стенді «Мовознавець»  розміщено матеріали, які сприяють повторенню учнями теоретичного матеріалу з предмету. портрети мовознавців. У кабінеті є портрети мовознавців, стенди з висловами відомих мовознавців про мову, стенд «Державні символи України»,  краєзнавчий матеріал.

Систематично працюють експозиції змінного характеру :

-         орієнтовні завдання до уроків, контрольних робіт

-         додаткова література;

-         кращі учнівські роботи: реферати, інформаційні повідомлення, творчі проекти, есе, твори, наукові дослідження мовознавчого спрямування;

-         «Календар знаменних дат»

Учні мають змогу працювати в кабінеті й після уроків, отримуючи консультації вчителя.

Для зацікавлення учнів українською мовою кабінет оснащений  науково-методичною літературою, тематичними папками: «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів» та «Питання для самоконтролю» (згідно нової програми), «Критерії оцінювання усних та письмових робіт», «Завдання для контрольних та самостійних робіт», «Пам’ятки для виконання завдань з мови», «Читання мовчки», «Аудіювання», «Читання вголос», «Диктанти», «Перекази», «Матеріали олімпіад», «Матеріали ЗНО», «Матеріали до УРЗМ». «Тренувальні вправи» тощо.

Також кабінет є місцем для індивідуальної підготовки вчителя до занять та підвищення його науково-методичного рівня. У кабінеті знаходяться зразки конспектів уроків, матеріали до уроків, фахові журнали.

У 2019-2020 н. р. робота учителя-завідувача кабінетом української мови буде спрямована на виконання завдань:

-   виховання учнівського інтересу до вивчення української мови та літератури, високої мовної та загальної культури;

-   формування в учнів національних та загальнолюдських цінностей, толерантного ставлення та поваги до інших народів;

-   формування в учнів критичного мислення, навичок оцінювання суспільних явищ і процесів, життєвих та прикладних особистісно-життєтворчих, соціалізуючи, комунікативних, інтелектуально-інформаційних навичок;

-   формування в учнів власної гідності, відповідальності, особистого ставлення до подій і явищ суспільного життя, здатності визначати власну активну життєву позицію, робити свідомий вибір, встановлювати особисті цілі, спрямовані на розвиток суспільства, держави, забезпечення власного добробуту та добробуту своєї родини.

- надання науково-методичної допомоги вчителям-предметникам в удосконаленні навчально-виховної роботи;

- забезпечення можливості використання вчителями сучасних педагогічних засобів навчання;

- узагальнення і поширення досвіду кращих учителів;

- забезпечення  оптимальних умов для  навчальної роботи  кабінету:  проведення тематичних атестацій, практикумів, факультативів;

- виховання свідомого інтересу в учнів до української мови, істотне поглиблення мовленнєвої та читацької компетенцій учнів.

 

 

У кабінеті української мови учні мають можливість ознайомлюватися з новинками навчальної, наукової літератури, періодикою. Тут є як постійний, так і змінний навчальний матеріал.

Систематично проводиться робота по виготовленню тематичних карток, роздаткового матеріалу до уроків..

Протягом року в кабінеті, окрім уроків, проводяться тематичні заходи, засідання круглого столу, шкільні олімпіади.

Все це дозволяє разом з формуванням конкретних знань та загальних уявлень учнів створювати умови для розвитку моральних та естетичних цінностей школярів.

У 2019 - 2020 навчальному році кабінет української мови буде працювати над такими завданнями:

 

 №

 з/п

 

ЗМІСТ РОБОТИ

Дата

виконання

Відповідальний

за виконання

Примітка

1

2

3

4

5

 

1. ОРГАНІЗАЦІЙНА РОБОТА

 

1.1.

Підготувати кабінет до навчання у  2019-2020 н.р.

до 01.09

 

зав. кабінетом

 

 

 

1.2.

 

Провести інвентаризацію

матеріальних цінностей кабінету

до 01.09

 

зав. кабінетом

 

 

1.3.

Обрати раду кабінету української мови

до 15.09

зав. кабінетом

 

1.4.

 

Розробити комплект унаочнення з української мови на  2019 – 2020 н.р.

 

до 15.09

 

зав. кабінетом

 

 

1.5.

 

Скласти графік проведення уроків, занять гуртка, проведення консультацій

 

до 15.09

зав. кабінетом

 

 

1.6.

Закріпити за учнями робочі місця в кабінеті.

до 10.09

 

зав. кабінетом

 

 

1.7.

 

Проводити роз’яснювальну роботу серед учнів щодо дотримання ТБ та БЖ:

- правила роботи в кабінеті;

                     - правила роботи з ТЗ;

 - правила пожежної безпеки;

                     - права та обов’язки учнів;

                     - єдині вимоги до учнів.

 

протягом року

зав. кабінетом

 

 

1.8.

 

Проводити генеральне прибирання кабінету (силами учнів)

 

протягом року

зав. кабінетом

 

 

 

2. МАТЕРІАЛЬНЕ  ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

 

2.1.

 

Провести технічне обслуговування компютера, проектора, принтера

 

серпень

зав. кабінетом

 

2.2.

 

Поновити  робоче місце новинками

методичної та наукової літератури

 

протягом семестру

зав. кабінетом,

учителі

 

2.3.

 

Поновити зразки завдань для  контролю знань учнів з української мови

 

жовтень

зав. кабінетом,

учителі

 

2.4.

 

Розширювати  аудіо- та відео-забезпечення предмету українська мова

 

протягом року

зав. кабінетом

 

2.5.

 

Виготовляти роздатковий матеріал  для  самостійної роботи учнів  (згідно нової програми)

 

протягом року

зав. кабінетом,

вчителі

 

2.6.

 

Поновлювати стенди «Вчись вчитися» та виставку додаткової літератури «Готуємося до уроків»

 

протягом року

зав. кабінетом

 

2.7.

 

Організовувати виставку творчих робіт школярів

 

протягом року

зав. кабінетом

 

 

3. МЕТОДИЧНА РОБОТА

 

3.1.

 

Удосконалювати контроль знань учнів

з предмету згідно нових вимог Міністерства науки та освіти України

 

 протягом року

зав. кабінетом

 

3.2.

 

Забезпечити кожного учня навчально-методичними картками для роботи на уроках  

 

жовтень  

зав. кабінетом

 

 

3.3.

 

Проводити роботу з учнями  по вивченню теоретичних відомостей з української мови

 

на консультаціях

зав.  кабінетом,

учителі     

 

3.4.

 

Використовувати комп’ютерне забезпечення

на уроках

 

протягом року

учителі 

 

3.5.

 

Розробити матеріали для проведення шкільної олімпіади з української мови  

 

листопад

учителі  

 

3.6.

 

Скерувати роботу учнів на написання науково – дослідницьких робіт 

 

протягом року

учителі 

 

3.7.

 

Поновити папку «Пам’ятки учням до виконання усних та письмових завдань з української мови

 

листопад

 

зав. кабінетом

 

 

 

4. ВИХОВНА  РОБОТА

 

 

4.1.

 

Скоригувати і конкретизувати тематику творчих робіт з української мови

 

 

до 01.10

 

учителі-предметники    

 

 

4.2.

 

Проводити роботу гуртка «Мовознавець» 

 

згідно плану

 

керівник

гуртка

 

 

4.3.

 

Готувати учнів до участі

в шкільних та районному конкурсах читців

 

 

згідно плану

 

зав.  кабінетом,

учителі      

 

 

4.4.

 

Провести виставку учнівських рефератів

 

січень,

травень

 

зав.  кабінетом,

учителі      

 

 

4.5.

 

Організувати зустріч з представниками літературно – мистецького обєднання «Оберіг»

 

протягом року

 

зав. кабінетом,

учителі-предметники      

 

 

4.6

 

Організовувати проведення консультацій, індивідуальних та групових співбесід

 

 

 протягом року

 

зав. кабінетом,

учителі-предметники      

 

4.7

 

Розробити план проведення Тижня української мови та писемності

 

до 01.11

зав. кабінетом,

учителі-предметники      

 

4.8

 

Провести конкурс знавців української мови «Майстер української орфографії»

 

 

09.11

зав. кабінетом,

учителі-предметники      

 

4.9

 

Провести конкурс есе «Шевченкові заповіти»

 

10.03

зав. кабінетом,

учителі-предметники      

 

 

5. БІБЛІОГРАФІЧНА  РОБОТА

 

 

5.1

 

Знайомити учнів з новинками  літератури в галузі мовознавства

 

 

протягом року

 

зав.  кабінетом,

учителі         

 

 

5.2

 

Поповнити бібліотеку кабінету новинками науково – методичної літератури з української мови

 

 

протягом року

 

зав.  кабінетом

 

 

 

5.3

 

Знайомити учнів з новинками філологічних сайтів

 

 

протягом року

 

зав.  кабінетом,

учителі         

 

 

6. ДОСЛІДНИЦЬКА  РОБОТА

 

 

6.1

 

Запроваджувати систематичний контроль знань учнів

 

 

протягом року

 

учителі 

 

 

6.2

 

Брати участь в науково-дослідницькій  роботі  шкільного МО учителів української мови та літератури і зарубіжної літератури

та районного МО учителів української мови та літератури  

 

 

протягом року

 

учителі

 

                 

 

                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

План роботи

на 2019-20120 н.р.

зі здібними учнями

з української мови та літератури

вчитель Савенко Юлія Олексіївна

№ п/п

П.І.П учня

Клас

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

з/п

Зміст роботи

Термін виконання

1.

Надання консультацій з предмета, індивідуальні заняття із здібними та обдарованими учнями

Протягом року

2.

Додаткові творчі завдання з предметів; консультації щодо створення творчих проектів

Протягом року

3.

Організація самоосвітньої діяльності, а також залучення до використання комп’ютера (інтернету), додаткової літератури, довідників з граматики, словників і т.д.

Протягом року

4.

Залучення до участі у творчих конкурсах з української мови та літератури, англійської мови.

Протягом року

5.

Працювати над розвитком навичок аудіювання, говоріння, читання та письма.

Протягом року

6.

Підготовка до олімпіад з української мови та літератури

Протягом року

7.

Підготовка до конкурсу знавців з української мови імені Петра Яцика

Вересень-Жовтень

8.

Залучення до участі у всеукраїнській українознавчій грі «Соняшник»

Лютий

       

 

ПЛАН РОБОТИ УЧНЯМИ З ПОЧАТКОВИМ РІВНЕМ ЗНАНЬ

На 2019-2020 н.р.

 

Учитель української мови та літератури  Савенко Юлія Олексіївна

№ п/п

П.І.П учня

Клас

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

 

 

 

Вивчення індивідуальних

Протягом року

 

 

особливостей.

 

 

 

Вивчення пізнавальних інтересів учнів.

Вересень

 

 

Ознайомлення учнів з вимогами у ліцеї:

Протягом

першого

 

• не порушувати дисципліну;

тижня

 

 

• не запізнюватися на уроки;

 

 

 

• не пропускати заняття;

 

 

 

• дбайливо ставитися до майна ліцею;

 

 

 

• бути охайним.

 

 

 

Організація

допомоги  кращихучнів

Протягом року

 

 

класу   щодо   ліквідації   проблем   та

 

 

 

прогалин у знаннях.

 

 

 

Допомогти  учням  повірити  у  власні

 

 

 

сили та здібності.

 

 

 

Проведення

консультацій  батькам  про

Протягом року

 

 

засоби ліквідації прогалин у навчанні.

 

 

 

Проведення

роботи  щодо  активізації

Протягом року

 

 

пізнавальної   діяльності   (прогалин   у

 

 

 

знаннях учнів):

 

 

 

1) опитування лише той матеріал, який

 

 

 

учень знає;

 

 

 

 

2) надання консультації з предмета;

 

 

 

3)  на  уроках  індивідуальні  завдання

 

 

 

відповідного рівня знань.

 

 

 

Активізація роботи щодо залучення до

Протягом року

 

 

роботи предметних гуртків, позакласної

 

 

 

діяльності

 

 

 


 

Ознаки відставання — початок неуспішності учнів

 

1.              Учень не може сказати, в чому складність задачі, спланувати її розв'язання, знайти розв'язок самостійно, вказати, що нове отримав у результаті

 

її   розв'язання. Учень не може відповісти на запитання до тексту, сказати, про що нове він із нього дізнався. Ці ознаки можна виявити під час розв'язання задач, читання текстів і слухання пояснень учителя.

 

2.              Учень не ставить запитань відносно досліджуваного, не робить спроб знайти відповідь і не читає додаткових джерел. Ці ознаки проявляються під час розв'язання задач, сприйняття текстів, у ті моменти, коли вчитель рекомендує літературу для читання.

 

3.              Учень неактивний і неуважний в ті моменти уроку, коли здійснюється пошук, коли потрібно напружити думку, подолати труднощі. Ці ознаки можна помітити під час розв'язання задач, сприйняття пояснень учителя, в ситуації вибору за бажанням завдання для самостійної роботи.

 

4.              Учень не реагує емоційно (мімікою, жестами) на успіх і невдачі, не може оцінити свою роботу, не контролює себе.

 

5.              Учень не може пояснити мету виконуваної ним вправи, сказати, на яке правило дано вправу, не дотримується вказівок правила, пропускає дії, плутає їх порядок, не може перевірити отримані результати й хід роботи. Ці ознаки виявляють під час виконання вправ, а також дій у складнішій діяльності.

 

6.              Учень не може відтворити визначення понять, формул, доведень, не може, викладаючи систему понять, відійти від готового тексту; не розуміє тексту, побудованого на вивченій системі понять. Ці ознаки виявляють, коли учень ставить відповідні запитання.

 

У  даному випадку вказано не ті ознаки, за якими роблять висновки про учня,

 

а    ті, що сигналізують про те, на якого учня й на які його дії треба звернути увагу під час навчання, для того щоб запобігти неуспішності.


 

Основні способи виявлення відставань учнів

 

·         спостереження за реакцією учнів на труднощі в роботі, на успіхи та невдачі;

·         запитання вчителя та його вимоги сформулювати те чи інше твердження;

 

·         навчальні самостійні роботи в класі. Під час проведення самостійних робіт учитель отримує матеріал для того, щоб зробити висновок як про результати діяльності, так і про її перебіг. Він спостерігає за роботою учнів, вислуховує та відповідає на їхні запитання, іноді допомагає.

 

 

 

Основні причини неуспішності учнів

 

·         Наявність прогалин у фактичних знаннях і спеціальних для даного предмета вміннях, що недадуть змоги охарактеризувати важливі елементи досліджуваних понять, законів, теорій, а також виконати необхідні практичні дії.

 

·         Наявність прогалин у навичках навчально-пізнавальної діяльності, які знижують темп роботи настільки, що учень не може за відведений час опанувати необхідний обсяг знань, умінь та навичок.

 

·         Недостатній рівень розвитку та вихованості особистісних якостей, що не

 

дають змоги учневі виявляти самостійність, наполегливість, організованість та інші якості, необхідні для успішного навчання.

 

 

 

Оптимальна система заходів

для надання допомоги учневі, який не встигає

 

1.     Допомога в плануванні навчальної діяльності (планування повторення та виконання мінімуму вправ для ліквідації прогалин, алгоритмізація навчальної діяльності щодо аналізу та випралення типових помилок тощо).

 

2.     Додаткове інструктування під час навчальної діяльності.

 

3.Стимулювання навчальної діяльності (заохочення, створення ситуацій успіху, спонукання до активної роботи тощо).

 

4.Контроль за навчальною діяльністю (часте опитування учня, перевірка всіх домашніх завдань, активізація самоконтролю а_навчальній діяльності тощо).

 

5.     Різні форми взаємодопомоги.

 

6.     Додаткові заняття вчителя з учнем.


Система роботи з формування позитивного ставлення

невстигаючих школярів до навчання

 

Ставлення,

1-й етап

 

 

2-йетап

 

 

3-й етап

 

4-й етап

що

 

 

 

 

 

 

формується

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ставлення

до

Найлегший

цікавий

Цікавий

 

Важливий,

 

 

змістунавчаль

матеріал  незалежновід

матеріал,

 

аленепривабли

 

ного матеріалу

його

важливості,

щостосується

вий матеріал

 

 

 

 

значущості

 

 

суті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

досліджуваног

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

Ставлення

до

Діє

вчитель,

Головним

 

Головним

 

Учень

процесу

 

учень тільки сприймає

залишається

стаєучень,

 

діє

навчання (засв

 

 

 

вчитель,

 

учитель

 

самостій

оєння знань)

 

 

 

 

ученьбере

 

бере участь

в

но

 

 

 

 

 

участь в окре-

окремих

 

 

 

 

 

 

 

мих

ланках

ланках процесу

 

 

 

 

 

 

процесу

 

 

 

 

Ставлення

до

Заохочення

успіхів

у

Заохочення

Заохочення

 

 

себе, своїх сил

навчанні,

що

не

успіху

 

 

успіху в роботі,

 

 

 

потребує зусиль

 

в роботі,

що

що

 

 

 

 

 

 

 

потребує

 

потребує значн

 

 

 

 

 

 

певних зусиль

их зусиль

 

 

Ставлення

до

Актуалізована

 

Привітність,

Доброзичливе

 

 

вчителя

 

об'єктивність

 

уважність,

ставлення,

 

 

(колективу)

 

 

 

 

особиста

при-

допомога учню

 

 

 

 

 

 

вабливість,

 

 

 

 

 

 

 

 

допомога,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

співчуття

 

 

 

 


Профілактика неуспішності

 

Етапи уроку

Акценти в навчанні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

У

процесі

Спеціально

контролювати

засвоєння

питань,

що

зазвичай

контролю

за

викликають

в

учнів

найбільше

утруднень.

Ретельно

підготовленістю

аналізувати і систематизувати помилки, яких припускаються

учнів

 

 

учні в усних відповідях, письмових роботах; з'ясувати типові

 

 

 

 

для   класу   й   зосереджувати   увагу   на   їх   виправленні.

 

 

 

 

Контролювати  засвоєння  матеріалу  учнями, які  пропустили

 

 

 

 

попередні  уроки.  По  закінченні  поділу  теми  або  розділу

 

 

 

 

узагальнювати підсумки

засвоєння

школярами

основних

 

 

 

 

понять,  законів,  правил,  умінь  і  навичок,  виявити  причини

 

 

 

 

відставання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Під

час

Обов'язково  перевіряти  під  час  уроку  ступінь  розуміння

викладання ново

учнями

основних

елементів матеріалу.

Стимулювати

го матеріалу

 

запитання   з   боку   учнів   у   разі   утруднень

під

час

 

 

 

 

засвоєння навчального

матеріалу.

Застосовувати

засоби

 

 

 

 

підтримки інтересу до засвоєння знань. Забезпечувати великий

 

 

 

 

вибір   методів   навчання,   що   дають   змогу

всім   учням

 

 

 

 

активно засвоювати матеріал.

 

 

 

 

 

 

Під

 

 

 

Добирати до самостійної роботи завдання  з  найважливіших,

час

самостійної

складних і важких розділів навчального матеріалу,

прагнучи

роботи

учнів  на

меншою

кількістю  вправ,

але

поданих

системно,

досягти

уроці

 

 

більшого ефекту. Включати до самостійної роботи вправи на

 

 

 

 

виправлення помилок, допущених у відповідях і в письмових

 

 

 

 

роботах.   Інструктувати   про   порядок   виконання   роботи.

 

 

 

 

Стимулювати   постановку   запитань   до   вчителя   в   разі

 

 

 

 

утруднень у самостійній роботі. Допомагати учням у роботі,

 

 

 

 

всіляко   розвивати   їхню   самостійність. Вчити   планувати

 

 

 

 

роботу,  виконуючи  її  в  належному  темпі,  та  здійснювати

 

 

 

 

контроль за роботою.

 

 

 

 

 

 

 

 

.Під

 

 

час

Забезпечити

у

виконанні

домашньої

роботи   повторення

організації

 

вивченого, концентруючи увагу на найважливіших елементах

самостійної

 

програми,  які  зазвичай  викликають  найбільше  утруднення.

роботи

 

поза

Систематично

давати

домашнє

завдання  на

роботу

над

класом

 

 

типовими помилками. Чітко інструктувати учнів про порядок

 

 

 

 

виконання домашніх робіт,перевіряти ступінь розуміння цих

 

 

 

 

інструкцій  школярами,  які  не  встигають.  Погодити  обсяг

 

 

 

 

домашніх   завдань   з   іншими   вчителями   класу,   окрім

 

 

 

 

перевантаження, особливо учнів, які погано встигають.

 

                               


Надання допомоги невстигаючому учню на уроці

 

Етапи уроку

 

Види допомоги в навчанні

 

 

 

 

 

 

.

У

процесі

Створення доброзичливої атмосфери під час опитування.

контролю

 

за

Зниження  темпу  опитування,  дозвіл  довше  готуватися

підготовленістю

 

біля  дошки.  Пропонування  учням  орієнтовного  плану

учнів

 

 

відповіді. Дозвіл користуватися наочним приладдям, що

 

 

 

 

допомагає з'ясувати суть явища. Стимулювання оцінкою,

 

 

 

 

підбадьоренням, похвалою

 

 

.

Під  час

викладу

Вживання заходів підтримки інтересу до тих,

хто погано

нового матеріалу

встигає,

за  допомогою  запитань, що

з'ясовують  ступінь

 

 

 

 

розуміння ними навчального матеріалу.

 

 

 

 

 

Залучення їх як помічників у підготовці приладів, дослідів

 

 

 

 

тощо.

 

 

 

 

 

 

 

Залучення до висловлення пропозиції в разі проблемного

 

 

 

 

навчання, до висновків та

 

 

 

 

 

 

узагальнень  або  пояснень  суті  проблеми,  висловленої

 

 

 

 

сильним учнем.

 

 

.

Під

 

час

Поділ завдань на дози, етапи, виокремлення зі складних

 

самостійної

 

завдань   низки   простих,   посилання   на   аналогічне

 

роботи на уроці

 

завдання, виконане раніше.

 

 

 

 

 

 

Нагадування прийому та способу виконання завдання.

 

 

 

 

Вказівка  на  необхідність  актуалізувати  те  чи  інше

 

 

 

 

правило.

 

 

 

 

 

 

 

Посилання  на  правила  та  властивості,  необхідні  для

 

 

 

 

розв'язання задач і виконання вправ.

 

 

 

 

 

 

Інструктування  щодо  раціональних  шляхів  виконання

 

 

 

 

завдань, вимог до їхнього

 

 

 

 

 

 

оформлення.

 

 

 

 

 

 

Стимулювання   самостійних   дій   учнів,   які   погано

 

 

 

 

встигають.

 

 

 

 

 

 

Ретельніший контроль за їхньою діяльністю, вказування

 

 

 

 

на помилки, перевірка, виправлення.

 

 

.

Під

 

час

Вибір

для   груп   учнів,   що

погано

встигають,

 

організації

 

найраціональнішої системи вправ, а не

 

самостійної

 

 

механічне збільшення їх кількості.

 

 

роботи

 

 

Докладніше пояснення послідовності виконання завдання.

 

 

 

 

Попередження  про  можливі  утруднення,  використання

 

 

 

 

карток-консультацій, карток з

 

 

 

 

 

 

орієнтовним планом дій

 

 

 

 

                   Немає прагнення природнішого, ніж прагнення до знання.   

                                                                                                     М.Монтень                                                                                                                             

Ефективність навчання залежить від багатьох компонентів: майстерності вчителя, методів навчання, змісту програми, навчального обладнання, засобів управління навчальним процесом. Життя вимагає комплексного використання різноманітних матеріалів, щоб забезпечити всебічний вплив на розвиток особистості дитини. Проте наявність належної матеріальної бази сама по собі ще не вирішує успіх справи. Потрібна й наукова організація праці, завдяки чому можна при найменшій затраті енергії і сил досягти високої педагогічної результативності. Найсприятливіші умови для раціонального використання всього комплексу навчального обладнання забезпечує робота в шкільних навчальних кабінетах

 Кабінет української мови та літератури – це єдина, органічно пов’язана  система навчального обладнання, змонтована в окремому приміщенні, оформлена відповідно до вимог наукової організації праці вчителя та учня, що забезпечує високий рівень викладання предмета. 

    Основна мета роботи  кабінету:забезпечити  оптимальні  умови для організації навчально-виховного процесу та реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти; сприяти покращенню викладання української мови та літератури, організації позакласної роботи; примножувати в учнів любов до рідного слова; виховувати почуття прекрасного, день від дня спостерігаючи, як відбувається становлення громадянина України

Завданням функціонування навчального кабінету української мови та літератури є створення передумов для:

Øорганізації колективного, індивідуального та диференційованого навчання;

Øреалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;

Øорганізації роботи гуртків, позакласних та виховних заходів;

Øіндивідуальної підготовки викладача до занять, що сприяють підвищенню його науково-методичного рівня;

Øвивчення, узагальнення і популяризації перспективного педагогічного досвіду;

Øвпровадження інноваційних технологій щодо поліпшення й удосконалення педагогічного процесу в навчальному закладі;

Øпідготовки та участі учнів у конкурсах, олімпіадах різних рівнів.

Кабінет української мови та літератури забезпечує науковий, естетичний, навчальний, методичний, виховний рівні викладання філологічних предметів.

ДОКУМЕНТАЦІЯ ДО КАБІНЕТУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ НА 2017/2018 НАВЧАЛЬНИЙ РІК


І. Загальна документація
1.    Закон України Про освіту
2.    Закон України Про загальну середню освіту
3.    Державний стандарт початкової загальної освіти
4.    Державний стандарт базової і повної середньої освіти
5.    Національна доктрина розвитку освіти
6.    Конвенція про права дитини
7.    Типові правила внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України
8.    Загальні правила поведінки учнів під час навчально-виховного процесу у ЗНЗ України
9.    Закон України Про авторське право і суміжні права

 

10. Концепція Нової школи

ІІ. Документація кабінету
1.    Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів
2.    Інструктивно-методичні матеріали-Підготовка ЗНЗ до нового н.р. з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності
3.    Протоколи та акти вимірювань електробезпеки та перевірки заземлення кабінету
4.    АКТ введення в експлуатацію кабінету української мови та літератури
5.    АКТ-дозвіл на проведення занять у кабінеті української мови та літератури у поточному році
6.    Про затвердження Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей
7.    Інвентарна книга кабінету української мови та літератури
8.    Матеріальна книга кабінету української мови та літератури
9.    Книга обліку стану навчально-методичного забезпечення кабінету української мови та літератури
10.    Паспорт забезпеченості кабінету української мови та літератури
11.    Паспорт кабінету-Рекомендована форма-Лист МОНУ № 19-305 від 26.04.2013
12.    Зразок паспорту кабінету української мови та літератури
13.    Графік роботи кабінету української мови та літератури
14.    План роботи кабінету на поточний рік - Зразок
15.    Перспективний план розвитку кабінету української мови та літератури на 3 роки - Зразок
16.    Положення про піклувальну раду загальноосвітнього навчального закладу
17.    Список учнів які знаходяться на диспансерному обліку, підготовлений медичним робітником школи
18.    Копія наказу по школі про призначення завідуючого кабінетом української мови та літератури

ІІІ. Санітарно-гігієнічні вимоги
1.    Санітарно-гігієнічні вимоги Державних будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97
2.    Державні санітарні правила і норми влаштування ЗНЗ-ДСанПіН 5.5.2.008-01
3.    Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів - ДНАОП 0.00-1.21-98
4.    Правила користування електричною енергією
5.    Гігієнічні вимоги до шкільних меблів

ІV. Техніка безпеки та охорона праці
1.    Положення про службу охорони праці
2.    Положення про навчання з питань охорони праці
3.    Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах
4.    Положення про порядок розслідування нещасних випадків у кабінеті
5.    Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України
6.    Положення про розробку інструкцій з охорони праці
7.    Посадова інструкція учителя
8.    Посадова інструкція завідуючого кабінетом української мови та літератури
9.    Посадова інструкція лаборанта
10.    Посадова інструкція керівника гуртка
11.    Інструкція з охорони праці на робочому місці для вчителя
12.    Інструкція з охорони праці під час проведення навчальних занять у кабінеті української мови та літератури
13.    Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів
14.    Інструкція з охорони праці при проведенні екскурсій
15.    Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України
16.    Орієнтовний перелік питань вступного інструктажу з ОБЖ для учнів
17.    Методичні матеріали щодо організації навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань ОП, БЖД
18.    Журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці у кабінеті української мови та літератури
19.    Інструкція з пожежної безпеки в кабінеті
20.    Журнал реєстрації протипожежного інструктажу у кабінеті
21.    Інструкція користування вогнегасником
22.    Інструкція з електробезпеки у кабінеті української мови та літератури
23.    Інструкції з ПМД при ураженні електрострумом
24.    Інструкція надання першої медичної допомоги при одержанні травм
25.    Вміст аптечки першої допомоги у кабінеті
26.    Граничні норми піднімання і переміщення важких речей неповнолітніми
27.    Положення про адміністративно-громадський контроль з охорони праці у навчальному закладі
28.    Журнал обліку проведення адміністративно-громадського контролю у кабінеті
29.    Типові норми належності вогнегасників у кабінетах
30.    Посвідчення про перевірку знань з Охорони праці

V. Навчально-методичне забезпечення кабінету
1.    Методичні рекомендації щодо вивчення української мови та літератури на 2017/2018 н.р.
2.    Про навчальні плани ЗНЗ та структуру 2017/2018 навчального року
3.    Навчальний календар на 2017/2018 н.р.
4.    Перелік підручників та посібників з української мови та літератури на 2017/2018 н.р.
5.    Програми з української мови та літератури
6.    Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень
7.    Критерії оцінювання навчальних досягнень з української мови та літератури
8.    Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади
9.  Оформлення кабінету
       а) Державна символіка (6 шт.)
       б) Портрети видатних діячів (14 шт.)
       в) ТБ на стенд:
           - надання медичної допомоги
           - порядок дій під час пожежі
           - розташування вогнегасника та аптечки
           - служби екстреного виклику
       г) вислови видатних діячів (10 шт.)
       ґ) стенди з української мови та літератури (10 шт.)
10.   Типове положення про атестацію педагогічних працівників:
        - лист МОН;
        - положення про атестацію;
        - методичні рекомендації щодо атестації;
        - шаблони документів для атестації вчителя.
11.    Про обсяг і характер домашніх завдань учнів
12.    Інструкція з ведення класного журналу
13.    Інструкція заповнення клжурналу у 1-4 клас
14.    Методичні рекомендації щодо заповнення  Класного журналу  для 1-4 класів
15.    Положення про наукові профільні школи
16.    Про проведення заходів щодо протидії тероризму
17.    Лист МОН Про особливу відповідальність педагогічних та науково-педагогічних працівників
18.    Щодо застосування державної мови у навчальних закладах

VI. Оплата праці
1.    Інструкція про порядок нарахування заробітної плати
2.    Оплата заміни
3.    Оплата праці за викладання кількох навчальних предметів
4.    Визначення розміру надбавки за престижність (20%) - нормативні положення та коментар фахівців профспілки України
5.   Трудові та інші права у сфері освіти
6*.   Додаткові матеріали щодо захисту прав вчителів

VІІ. Контроль
1.    Атестаційний лист навчального кабінету української мови та літератури

                                                                                                              

                                                                                                                               

ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор Штепівського НВК

___________В.Н.Кайдаш

«____»_________2017р.

 

 

ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН РОБОТИ

КАБІНЕТУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
НА
2017-2021н.р.

І. Організаційна робота

Матеріально – технічна база

 

з/п

Зміст роботи

Термін

виконання

 Відповідальний за

виконання

 Відмітка

про

виконання

1.

Створити раду кабінету.

2017 р.

Савенко Ю.О.

 

2.

Організувати роботу в канікулярний час.

2017-2021 рр.

Рада кабінету

 

3.

Провести озеленення кабінету.

2017 р.

Савенко Ю.О.

 

4.

Придбати в кабінет ТЗН.

2017-2021 рр.

Адміністрація школи

 

5.

Поновити стенди згідно з нормативними вимогами.

2017 р.

Савенко Ю.О.

 

 

ІІ. Навчально – методична база

 

з/п

Зміст роботи

Термін

виконання

 Відповідальний за

виконання

 Відмітка

про

виконання

1.

Забезпечити наявність у кабінеті державних документів про освіту, навчальних програм, підручників.

Щороку

Методичний кабінет

 

2.

Систематизувати зібраний матеріал за розділами програми з урахуванням потреби у використанні

2017-2021 рр.

Рада кабінету

 

3.

Поповнювати тематичну картотеку навчального обладнання.

Щороку

Рада кабінету

 

4.

Створити картотеку завдань для здійснення індивідуального підходу до навчання, організації самостійної роботи учнів, проведення контрольних робіт, тематичних атестацій.

2017 р.

Савенко Ю.О

 

5.

Систематизувати розробки уроків української мови та літератури

2017р.

Рада кабінету

 

6.

Розробити поради вчителям з підготовки до тематичних, підсумкової державної атестації.

2017 р.

Рада кабінету

 

7.

Поповнювати кабінет роздатковим, наочно – ілюстративним матеріалом з мови та літератури, необхідним для належної організації навчальної роботи на уроках.

 

Рада кабінету

 

8.

Виготовити роздатковий, навчально – ілюстративний матеріал (картки, ілюстрації, ребуси, кросворди) з мови:

-       5 клас. Фонетика.

-       6 клас. Частини мови.

-       7 клас. Орфографія.

-       8 клас. Просте речення.

-       9 клас. Складне речення.

 

 

 

 

Рада кабінету

-//-

-//-

-//-

-//-

-//-

 

 

9.

Створити і поповнювати картотеку наявних у кабінеті матеріалів, інвентарну книгу.

Щороку

Савенко Ю.О

 

10.

Придбати і поповнювати кабінет новою, необхідною у навчально – виховній роботі історичною, художньою, критичною та мемуарною літературою, літературознавчими та мовознавчими працями.

Щороку

Рада кабінету

 

11.

Поповнити кабінет словниками, різними типами довідників, іншою інформаційно-довідниковою літературою

2017р.

Савенко Ю.О

 

12.

Наповнювати кабінет матеріалами про представників літератури рідного краю (художні тексти, газетний та журнальний матеріал), зразки усної народної творчості різних жанрів.

Щороку

Савенко Ю.О

 

13.

Поповнювати кабінет таблицями, портретами письменників, іншими навчально – наочними посібниками

2017 р.

Савенко Ю.О

 

14.

Оформити куточок української вишивки та національного одягу, підготувати матеріали для розповідей.

20189р.

Рада кабінету

 

15.

Зробити підписку на періодичну пресу, журнали, роздаткову літературу для учнів.

Щороку

Рада кабінету

 

16.

Виготовити куточок логічного мислення школярів.

2019р.

 

 

17.

Поповнювати кабінет фонохрестоматіями, сучасними програмовими засобами.

Щороку

Адміністрація школи

 

18.

Влаштовувати тимчасові та постійні експозиції посібників, зразків письмових робіт, книг.

Щороку

Рада кабінету

 

 

 

ІІІ. Методична робота

 

з/п

Зміст роботи

Термін

виконання

 Відповідальний за

виконання

 Відмітка

про

виконання

1.

Проводити у кабінеті засідання методичного об'єднання вчителів української мови та літератури.

Щороку

Савенко Ю.О

 

2.

Створити умови для підвищення загальноосвітнього і фахового рівня вчителів. Систематизувати методичну літературу, пресу.

Щороку

Рада кабінету

 

3.

Організувати взаємовідвідування уроків і впроваджувати в практику своєї роботи досвід колег.

2017-2021рр.

Вчителі

 

4.

Проводити звіти вчителів про роботу, виступи з досвіду роботи.

Щороку

Вчителі

 

5.

Вивчати та запроваджувати інтерактивні форми навчання.

2017-2021 рр.

Вчителі

 

6.

Ознайомити з методичними рекомендаціями щодо викладання української мови та літератури.

Щороку

Савенко Ю.О

 

7.

Вивчення нормативних документів:

·         Концепція нової школи

-       Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти;

-       Концепція державної мовної політики;

-       Концепція літературної освіти

-       Концепція когнітивної методики навчання української мови

-       Концепція профільного навчання в старшій школі

-       Концепція реформування  літературної освіти в середній школі / предмет українська література/ проект/

-       Концепція гуманітарного розвитку України на період до 2020 року /проект/

2017-2021 рр.

Савенко Ю.О

 

8.

Методичний всеобуч з питань:

-       атестація вчителів,

-       конкурс відкритих уроків,

-       ярмарок педагогічних ідей,

-       методика проведення уроків-семінарів, бінарних уроків, форми інтерактивного навчання,

психологічні аспекти взаємодії вчитель-учень в системі особистісно-орієнтовного навчання,

-       виконання вимог до знань та вмінь школярів – запорука високої результативності і навчально – виховного процесу.

2017-2021 рр.

Рада кабінету

 

9

Підготовка до державної підсумкової атестації, затвердження матеріалів.

Щороку

 

 

10

Оволодіння прикладними програмами «Word», «Pover Point».

2017р.

Вчителі

 

 

 

 

 

IV. Навчально – виховна робота

 

з/п

Зміст роботи

Термін

виконання

 Відповідальний за

виконання

 Відмітка

про

виконання

1.

Створити літературну студію для учнів середніх і старших класів.

2019 р.

Рада кабінету

 

2.

Організувати святкування Дня української писемності та мови.

Щороку

Рада кабінету

 

3.

Організувати і провести свято рідної мови «Диво калинове».

2017 р.

Савенко Ю.О

 

4.

Провести зустріч для учнів 6-7 класів у літературній вітальні «Кохати – це значить кохання творить».

2019 р.

Савенко Ю.О

 

5.

Організувати і провести наукову конференцію «Шевченко і сучасність», присвячену дню народження Т.Г. Шевченка.

2019 р.

Рада кабінету

 

6.

Провести вечір українського романсу «Як він любив її».

2017 р.

Савенко Ю.О

 

7.

Провести засідання «вченої ради» з питань захисту екології рідної мови, сценарій інтелектуального тренінгу для старшокласників «Слово»

2018 р.

Рада кабінету

 

8.

Підготувати літературну композицію, присвячену пам'яті

 І.П. Котляревського «Дух Котляревського – дух українського слова…».

2017 р.

Савенко Ю.О

 

9.

Літературний вечір присвячений

Є. Маланюку «Поет високого духу».

2017 р.

Рада кабінету

 

10.

Провести загальношкільне фольклорне свято «Веселий ярмарок».

2016 р.

Рада кабінету

 

11.

Літературний турнір для семикласників

2017 р.

Рада кабінету

 

12.

Організувати літературний вечір «Стежками Малишкових пісень»

2019 р.

Савенко Ю.О

 

 

13.

Літературна година в 9 класі за інтимною лірикою Д. Павличка «Таємниця твого обличчя».

2017 р.

Савенко Ю.О

 

14.

Літературний вечір присвячений Ліні Костенко: «Духовний олімп України».

2018 р.

Савенко Ю.О

 

15.

Літературно-музична композиція «Тричі мені являлася любов», до відзначення 160-річчя з дня народження та 100-річчя з дня смерті Івана Франка;

2017р.

Савенко Ю.О

 

16.

Заочна екскурсія «Три міста – три легенди про Шевченка» (Київ – Петербург – Канів».

Щороку

Вчителі

 

17.

Літературно-мистецька композиція «Шевченко – художник».

Щороку

Рада кабінету

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                

ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор Штепівського НВК

___________В.Н.Кайдаш

«____»_________2017р.

 

 

РІЧНИЙ ПЛАН РОБОТИ
КАБІНЕТУ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

на 2017-2018н.р.

№ з/п

Завдання

Термін виконання

1.

Поповнити  кабінет новою діловою документацією.

Вересень

Савенко Ю.О

2.

Систематично розробляти і проводити заходи до відзначення визначних дат.

Протягом року

вчителі-словесники.

3.

Провести шкільну олімпіаду з української мови та літератури, прийняти участь в районній олімпіаді.

Жовтень, грудень,

вчителі-словесники.

4.

До дня української письменності провести мовознавчий ранок ,  випустити газету .

9 листопада

Вчителі української мови та літератури.

5.

Провести тиждень української мови та літератури

Листопад

Савенко Ю.О

6.

Прийняти участь в шкільному та районному конкурсі знавців української мови

імені Петра Яцика.

Листопад, вчителі-словесники, класоводи.

7.

Прийняти участь в шкільному та районному Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, підготувати урочисте відкриття.

Савенко Ю.О

8.

Систематично поповнювати матеріали ділової документації, матеріали традиційних конкурсів.

Протягом навчального року, Савенко Ю.О

9.

Поповнити кабінет словниками, різними типами довідників, іншою довідниковою літературою.

Протягом навчального року, Савенко Ю.О

10.

Провести конкурс на кращий учнівський зошит.

В кінці семестру,

 Савенко Ю.О

 

11.

Провести відкриті уроки, згідно плану.

Протягом року,

вчителі- словесники

12.

Провести Шевченківський тиждень

Березень,

вчителі-словесники

13.

Поповнити кабінет необхідними матеріалами, методичними посібниками.

Протягом навчального року,

 

 

Інструкція
                     для учнів під час роботи в кабінеті

                      української мови та літератури

 

    1.Загальні положення

 

1.1.Інструкція з безпеки праці під час роботи в кабінеті

загальноосвітнього навчального закладу (далі – інструкція) поширюється на всіх учасників навчально-виховного процесу під час проведення занять у кабінеті української мови у загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від форм власності.

1.2. Інструкція є основою для розробки інструкції з безпеки під час проведення занять у шкільному кабінеті. Інструкція розробляєтьсязавідувачем кабінету та затверджується адміністрацією школи. Вимоги зазначеної інструкції є обов’язковими для виконання всіма, хто працює у кабінеті.

1.3.Відповідно до «Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінеті загальноосвітнього навчального закладу» учні, лаборанти проходять інструктаж з безпеки праці та навчання, з правил надання першої (долікарської) допомоги у разі характерних ушкоджень у кабінеті, повинні мати необхідні знання і навички користування медикаментами.

 

       2. Вимоги безпеки перед початком роботи 

 

2.1.Заходьте до кабінету лише з дозволу вчителя, а на позакласні заходи під керівництвом класного керівника.

2.2.Займайте своє робоче місце відповідно до схеми розміщення учнів класу.

2.3.Не заносьте до кабінету предмети, які можуть загрожувати життю і здоров’ю учнів, колючі і ріжучі предмети, сірники, газові пістолети, газові балончики, зброю різного типу.

2.4.Звільніть робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів і матеріалів.

2.5.Перевірте наявність і надійність обладнання, приладів та інших предметів, необхідних для виконання завдання.

2.6.Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

2.7.Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена або доручена вчителем.

 

      3. Вимоги безпеки під час роботи

 

3.1.Під час роботи слід чітко виконувати всі правила роботи, зазначені вище, а також поточні рекомендації вчителя.

3.2.У разі раптового відключення обладнання негайно повідомити вчителя і припинити роботу до з’ясування та усунення ним виявленої несправності.

3.3.Під час роботи учневі забороняється самостійно усувати виникаючі несправності.

3.4.Відкривати вікна та провітрювати кабінет тільки з дозволу вчителя.

3.5.Не захаращувати проходи між рядами робочих столів сторонніми предметами.

3.6.Забороняється палити в кабінеті.

3.7.Вмикати світло та користуватися електричними приладами тільки під наглядом вчителя.

3.8.У випадку пошкодження електричного обладнання та дротів (іскріння, коротке замикання тощо) вимкнути електромережу  до приведення її в безпечний стан.

3.9.Не допускати закладення в електричні розетки будь- яких предметів.

3.10.У випадку отримання травми слід негайно звернутися до вчителя.

 

        4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

 

4.1.Прибирати робоче місце, здавати вчителю навчально-наочні посібники, якими ви користувалися під час роботи.

4.2.Під час виходу з кабінету необхідно зберігати порядок та організованість.

 

        5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

 

5.1.У разі травмування, поранення або якщо відчуваєте нездужання, негайно слід звернутися до вчителя.

5.2.До появи медичного працівника у разі необхідності надати першу долікарняну допомогу потерпілому.

5.3.У разі виникнення загоряння необхідно:

 -    вимкнути електромережу;

 -    негайно вивести учнів з приміщення;

 -    повідомити адміністрацію школи  та пожежну службу;

 -    ізолювати місце пожежі, запобігаючи поширенню вогню на

      інші кабінети та приміщення навчального закладу;

-           зачинити вікна і двері, щоб вогонь не поширювався в

     сусіднє приміщення;

-           приступити до ліквідації осередку вогню, при цьому легкозаймисті

     та горючі матеріали, електропроводку слід

     гасити піском, накривати кошмою, порошковим

     вогнегасником і лише знеструмлену електромережу можна

      гасити водою або іншими наявними вогнегасниками.

5.4. У разі виникнення загрози ураження електричним струмом слід негайно повідомити вчителя, припинити виконання практичної роботи та вимкнути електромережу. Усунення несправностей дозволяється виконувати лише електрику.

 

 

Школа - це майстерня, 

де формується думка підростаючого покоління, 

треба міцно тримати її в руках, 

якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.

 

Навчальний кабінет 

української мови і літератури:

нормативні орієнтири та методичні рекомендації

Рекомендації розроблено відповідно до Закону України „Про загальну середню освіту”, наказу Міністерства освіти і науки України „Про затвердження Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів” від 20.07.2004 №160 та інших законодавчих актів України; методичні поради розраховані на творче застосування, адже кожен учитель матиме змогу на свій розсуд скористатися ними у період реформування освітньої  галузі.

Кабінет української мови та літератури – це спеціально обладнане приміщення (класна кімната) загальноосвітнього навчального закладу зі створеним  навчальним середовищем, оснащеним сучасними засобами навчання, шкільним обладнанням згідно з санітарно-гігієнічними нормами і правилами облаштування.

Основна мета створення навчального кабінету української мови і літератури полягає у забезпеченні оптимальних умов для організації навчально-виховного процесу та реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року за №24.

Завданням функціонування навчального кабінету з української мови та літератури є створення передумов для:

·                     організації колективного, індивідуального та диференційованого  навчання;

·                     реалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;

·                     забезпечення в основній школі допрофільної підготовки учнів, у старшій школі – профільного і поглибленого навчання;

·                     організації роботи гуртків та факультативів;

·                     проведення засідань шкільних методичних обєднань учителів української мови та літератури;

·                     індивідуальної    підготовки      вчителя-словесника    до занять,  що сприяють підвищенню його науково-методичного рівня.

Кабінет української мови та літератури  як навчально-методичний центр повинен забезпечувати такі рівні викладання філологічних предметів: науковий, естетичний, навчальний, методичний, виховний. Його навчально-методичне забезпечення, облаштування та оформлення визначаємо за рубриками:

·                     нормативні документи: Конституція України, Закон України „Про загальну середню освіту”, Державний стандарт базової і повної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 р. за №24), навчальні програми, підручники, затверджені Міністерством освіти і науки України; Закон України „Про мови”; Постанова Кабінету Міністрів України „Про затвердження Комплексних заходів щодо всебічного розвитку і функціонування української мови (від 08.09.1997 №998); Заходи Міністерства освіти і науки України щодо реалізації положень і завдань Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки (журнал „Українська мова й літератури в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах”, №1, 2001, №6, 2003), Концепція державної мовної політики в Україні;

·                     державна символіка – герб, прапор, текст гімну України (Інформаційний збірник МОН України №5, 2001);

·                     словесно-образна наочність; широкий добір художньої літератури, підручники-хрестоматії, посібники-хрестоматії, наукова література, зібрання книг для позакласного, самостійного читання та літератури рідного  краю, наприклад, під рубриками „Моя улюблена книга”, „У світі літератури” тощо; блок планшетів під загальною назвою „Історична доля національної мови”:

                    а)”Заборона національної мови”;

          б) Закон „Про мови в Українській РСР” (від 28 жовтня 1989 року);

    в) статті №10, №12 Конституції України;

           - „Ділова українська мова”:

    а) „Культура мовлення”( Інформаційний збірник  МОН України,№13, 2002);

    б) „Ділові папери”; „Мовні обов’язки громадян”(Інформаційний збірник МОН України, №13,2002);

·                     планшети-заголовки із висловами про мову, літературна карта України, галерея портретів українських письменників із  вказаними датами народження і смерті, наприклад: портрет І.П.Котляревського (1769-1838); передня стіна – портрет Т.Г.Шевченка у вишиваному рушнику, як вияв великої шани до поета;

·                     „Норми літературної мови”, „Вимоги до мовлення’’, „Формули ввічливості”, „Абетка від Олександра Олеся”, „Молитва до мови” Катерини Мотрич (газета „Слово Просвіти”, №1, 2001 рік; журнал „Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах” №1, 2001);

·                     критичні та літературознавчі матеріали: видання творів і статей вітчизняних літературознавців і критиків; видання книг для школярів згідно з чинними програмами  з мови та літератури; книги-посібники із серії „Літературна крамниця”;

·                     науково-методичні періодичні видання: фахові журнали і газети або папки, куди вчитель разом з учнями збиратиме найважливіші матеріали з газет і журналів, які можуть комплектуватись за темами або для кожного класу окремо (щоб легше і швидше користуватися накопиченим у папках матеріалом, варто завести тематичну картотеку, якою могли б користуватися як учні, так і вчителі);

·                     методична література: дослідження, виступи, доповіді, рекомендації та коментарі щодо вивчення предмета; методичні розробки уроків, конспекти уроків з різною формою навчання, календарне планування, поурочні плани, дидактичний   матеріал,    матеріали   для    організації    контролю   навчальних досягнень учнів, тексти варіантів контрольних робіт, тексти тренувальних вправ і завдань, тексти з мови та літератури; екзаменаційні білети, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови і літератури тощо;

·                     довідкова література: словники різноманітних типів (тлумачний, словник літературознавчих термінів, літературний, енциклопедичний, орфографічний, іншомовних слів, фразеологічний, синонімів, антонімів, діалектизмів, російсько-український, українсько-російський тощо), різного роду енциклопедії (біблійна, літературознавча тощо);

·                     художньо-зображувальна наочність і ТЗН: ілюстрації до творів, репродукції картин на літературну та історичну тематику, твори живопису і графіки; телевізори, аудіо-відеотехніка, кодоскопи, різні види звукозапису та відеозапису (виконання літературних творів майстрами мистецтв, записи авторських виступів письменників, записи театральних вистав, фонохрестоматії тощо), діафільми, слайди.

 

Науково-методичне забезпечення:
- Орієнтовний план роботи кабінету.
- Положення про кабінет.
- Паспорт кабінету.
- Нормативно-правові документи.
- Інструкція з безпеки праці.
- Навчальні програми.
- Календарно-тематичне планування.
- Методичні посібники.
- Програми спецкурсів, факультативів.
- Підручники, хрестоматії.
- Словники.
- Тексти творів письменників, що вивчаються.
- Портрети українських письменників.
- Малюнки учнів.
- Художня література.
- Фахові журнали та газети.
- Тематичні папки.
- Реферати з української мови та літератури.
- Навчальні диски.
- Українські фільми за програмою.
- Роздатковий матеріал.
- Таблиці.
- Наочні посібники й матеріали.